Sunday, August 29, 2010

Sib baik ade en. BOMBA & TNB


Sedang aku leka mengadap lappy, lampu bilik plak lip lap lip lap 2-3 kali. Cam tak sedap hati, so aku tutup lampu pastu turun bawah hadap tv plak. Seblm tu pi masak ape yg patut..


Tempura Nugget, Bebola & sausage, terbantut aku nak makan...


Baru je nak ngap sekali dgr bunyi siren. Dlm otak dok pikir siren ambulance ke ape ni kan. aku tergerak jenguk luar.. sekali nampak org kat deret aku ni semua nye dah kuar dr uma. Tgk uma yg lain dah blackout, cuma uma aku ngan selang serumah je masih ade letrik.

Rupa-rupanye... en. Bomba datang. Terpinga2 jup la kan sib baik jiran seblh bg tau ape yg jadi... dan klu nak tau, masa ni la kite org berkenalan each other.Seblm ni mana la nak kena jiran. Blk keje memasing terus masuk uma...


en. BOMBA mau beredar pulang



Hujung deret uma kite org ni, ade rumah lelong. Uma tu cam dah terbiar skit, wayar2 dia pon abis jatuh. Klu nak tau mlm tu ade litar pintas kat uma tu. Sib baik la ade jiran2 yg lain yg perasan. Tu yg depa cepat2 col bomba datang. Yg bagusnyer, dorang ni sempat padam api tu.

Masa BOMBA smpai dorang check ape yg patut. Kebetulan dah takde ape so dorang balik . Jiran plak sempat col TNB datang check. Lepas brape minit en.BOMBA balik, dtg plak 2 org staf dr TNB. Masa ni 1 deret semua takde letrik.


Kat tmpt org dok berdiri tu la tempat kejadian..



Anak jiran aku ni dok bising coz dorang antor budak muda, yg bestnye dorang pon tak tau nak buat ape. Last2 dorang cakap kena panggil supervisor or org yg ade pengalaman dtg check. Jiran seblh aku ni org TNB jgk, so dia wat paggilan sekali lg tuk pastikan org yg sepatutnye datang.

Sementara tunggu dorang dtg, dok berkenal2 ngan jiran tetangga. Ingat blh sesuka hati dok dlm uma tido... ni kes litar pintas weh, wat nye terbakor mau rentong plak nnt. Harus la dok luar uma tunggu settle semua benda.

Dorang estimate dlm pukul 3 pg baru settle semua. abis la terkebil2 dok luar uma ni. Tak lama lepas tu dtg 2nd team dr TNB yg siap dtg dgn lori crane lg tu. Efficient betul dorang wat keje. Tak smpai pkl 12 semuanya selesai. Good job la abg TNB :-)


abg TNB yg settlekan ape yg patut agar kiteorg tak was-was




Kejadian ni membuatkan kiteorg mengenali jiran tetangga atleast seblh uma kan.