Tuesday, August 17, 2010

Ramadhan Ke-6, Ke-7 & Ke-8


Salam ramadhan korang,
Moga perjalanan puasa kite dipermudahkan dan mendapat keberkatan dariNya. amin...

Minggu yang sangat sibuk bagi aku. Macam-macam ragam orang keliling aku ni. Daily routine yang sedia ade, mana lagi nak settlekan segala kerja yang adhoc. Pulak tu di luar ruang lingkup kerja aku. Nasib baik la ade en.Google, senang la aku nak siapkan segala kerja2 aku ni. Dah pulak tu, semua nak settle masa tu jgk, tak pitam dibuatnyer. Dah tak lalu nak stress.

Hari ni plak, aku sorang je ade dlm dept aku ni. Bos gi meeting agaknyer, 2 org lg EL sorang lg pi ajar training alfresco kat TM. Mana nye network problem la dorang ckp... tak ke hal nyer, 23 second je lambat. aduyai, bdk2 ni byk songeh la. Lain la klu system hang smpai 23 minutes, ni 23 seconds je tau... Mau nye aku tak bertanduk td.

Kena plak ade internal system problem. Sah2 mmg luar bidang ni, gedok2 ape yg patut... nasib baik website up balik.. Mggu ni plak DBA semggu takde kat opis. Pitam kijap nak uruskan hal2 yg adhoc. Sib baik la previously comp dulu aku dah biasa wat kerja2 camni. So dapat la investigate & solve kan ape yg patut.

Selasa lepas aku gi client site kt Bangsar. Yg tak best nye, problem mmg tak dapat diselesai utk jangka panjang. Buat ape yg patut dulu, nak diskuss ngan en.Boss dia pon sama sibuk tak masuk opis. Meeting merata tempat. Member2 cakap team aku ni team cuci kasi bersih. Mana2 dept ade problem dan tak blh nak solve walaupon dah cuba 1-2 mnggu, confirm akan dicampakkan issues tu kat dept aku. Yg menariknye, kite org kena settle dalam masa 1 hari or paling lama pon 3 hari la... Mau nye tak sesak dada dibuatnyer. Kekdang bukan kite tau sgt pon coz development system mar.. patut mereka yg lagi arif.

Bertambah stress masa gi Bangsar aritu coz tak blh access internet. uit susah nye nak buat kerja. Nak jugak surfing cari info and blh terus troubleshoot. dah la tu, bila blk jalan JAM gilos. sudah nye smpai uma pukul 8. Buka ape, telan air liur je la... tak senonoh kan tp tak bley wat ape la kan, Puchong ni pon jam bangat.

Pagi tu mmg dah ckp ngan mak, takut tak sempat balik seblm buka. Kesian kat mak coz kena buka sensorang plak. Sib baik masa smpai uma, tgk adik lelaki dtg buka kat uma. Ade la org temankan mak buka. missBini dia keje ptg, blk malam. Klu tak hati tak sedap je. Ayah mmg confirm buka ngan tariwih terus kat masjid..

Lari kijap pi discussion ngan enBoss, semlm dia tak masuk ade meeting kat luar.

continue....

Berpeluh abis discussion... byk benda nak kena investigate but client tak bagi remote access dr opis. Takkan nak duduk saje kat opis dorang tunggu problem timbul plak. sangap la camtu. Camni punya situasi, nak tak nak.. dorang sendiri yg kena collect all infomation yg sepatutnye then pas kat kite org. so that senang nak tunning ape yg patut. melambak keje, dah la en.Boss tanya macam2. aiseh sengal otak.

Ops, tujuan asal nak citer pasai menu buka posa. lalalalalala...

Ramadhan ke-6 : Cam biasa, smpai rumah je terus ke dapur. Pikir ape nak masak. Konon masak mee ngan ikan sambal. Blum sempat nak masak, mak blk bawak lauk sesiap. Dah masak awai2 kat nussery. Mee Goreng ngan daging masak kicap. Cuma ayah minta up skit, masakkan masak asam ikan kembung pastu aku grg ikan kiah pekasam... Serius weh, mmg jenama ikan pekasam tu.."Kiah Pekasam". Ingat mmg tajuk citer kat astruk jerk. hhohohoohohohoh...

Ramadhan ke-7 : Masa ni aku smpai lambat mmg totally mak yg masak. Masak lemak ikan masin, nasi grg ngan sambal ikan. yg lain aku tak ingat.. kelupaan. Coz lepas makan aku membungkang tido. Punya la penat. Aku tak solat terawih sbb tak blh. Sendiri paham je la, org pempuan kan.. Punya buruk perangai coz tido ngan baju keje. Mmg penat melampau weh pastu kena sound ngan ayah. dah kena sound tu pandai plak bgn mandi pastu sambung tido la weh..

Penat badan satu hal, keje cam aku ni ditambah lagi penat otak. Dah la mengadap laptop jer, tgk screen hitam sajo la... Klu monitor server tu pakai windows tak la kan, ni kena SSH server tu...

Ramadhan ke-8 : Semlm smpai uma pukul 7. Smpat la masak ape yg patut. Masak nasi dulu. kuarkan brg2 nak masak lauk plak. Hasil nye Mee goreng, karipap home made, cekodok pisang ngan ikan keli grg. Mak plak masak dr nussery sup ayam cuma aku kasi auter skit. letak carrot, kentang ngan daun saderi. sbb nye tak payah la nak grg sayur. pijak dok?? ade jgk ayam masak gulai.

Gambor takde coz ahad lepas kena perli ngan ayah.. udah2 la tu ambik gambor kak long, makan la plak. hahahahahah... sabor je la ayah aku ni. aku kan tak puasa sbb tu tak mau duk sekali makan. Biar dorang makan dulu, dah agak2 dorang abis makan, baru aku turun join makan sekali.

Hari ni nak masak ape plak erk. yang cepat dan mudah. tahun ni mmg aku tak suka nak beli kat param. tak sedap kat tekak aku ni... sekali je beli, itu pon sbb gi client site kat Putrajaya. dah param nye sebrg jalan je, gedix la singgah. sudahnye tak sedap... aku dah tanda pangkah kat kedai makcik tu... :-(

Ingat nak wat kueh teow grg sayur, kuih keria klu sempat. lauk plak smpai uma br pikir la... wat sambal ikan bilis oor udang pon sodap kan.. kena plak makan ngan nasi panas. pergh... aduyai, pikir makan plak puasa2 ni...

wah panjang sungguh aku membebel.