Tuesday, October 16, 2012

Negara Matahari Terbit #4 ~ Budget & Souvenir

Berjaya juga habiskan dan penutupnya saya akan kongsikan budget percutian serta souvenir yang sempat dibeli sebagai kenangan saya ke sini.

Untuk pengetahuan, pertukaran matawang masa tu 1000 Yen bersaman RM39.90 dan saya round to nearest 2 decimal, RM40. Jadinya senang sikit bila kami congak untuk membeli barang-barang.

Tiket Penerbangan dan baggage
Tiket pergi balik sahaja RM615. Beli waktu promotion AirAsia, tiket pergi RM199 manakala selebihnya RM416 tiket balik. Buggage ke sana saya berkongsi bertiga dan kami ambil 40kg, ngam ngam je. Sebelum web check in saya tambah baggage balik 20kg untuk diri sendiri dan  insurance RM130. Jumlah keseluruhan untuk tiket AA ni RM750.

Penginapan
Untuk penginapan 4 hari di Weekly Mansion Ueno, seorang RM520. Kami tempah melalui Agoda, jika direct booking lagi murah kata pihak pengurusan disitu. Pekerja dekat sini sangat membantu dan boleh berkomunikasi dalam bahasa inggeris. Walaupun tidah fasih tapi masih boleh difahami.

Makan dan minum
Makanan memang saya bawa siap-siap dari KL. Cuma beli frozen rice dari family mart dan 7E. Sampai bilik kami cuma panaskan dalam microwave. Dekat sana saya beli air mineral dengan kuantiti yang banyak sebab letih berjalan. Sekali je beli buah pisang dengan air buah. Jumlah keseluruhan campur dengan makanan yang dibawa dari KL RM100. Air mineral dekat sini harga dia mula dari 100 Yen, lingkungan RM4 sebotol.

Pengangkutan - train & bus
Masa sampai airport kami beli sucia card. 3 kali juga kami tambah nilai. Mula tu 5000 Yen, lepas tu tambah lagi 5000 Yen. Hari terakhir tambah 1000 Yen. Total 11000 Yen. Bila pulangkan balik sucia card, dorang pulangkan 500 Yen. Jumlah keseluruhan 10500 Yen.

Tiket Museum Fujiku
Iman tolong belikan awal-awal sebelum kami sampai, 1000 Yen

Tiket Disneysea
Kalau tengok website disney, harga tiket untuk 1 day pass 6200 Yen. Tapi kami tak beli dekat disney. Kami beli di Cosplay, Harajuku. Dapat kurang 200 Yen, kami bayar 6000 Yen sahaja seorang.

Tiket Tokyo Tower
Memandangkan malam tu hujan, kami naik sampai Main Observatory saja, 820 Yen. Jika nak naik sampai Special Observatory kena tambah 600 Yen lagi.

Fuji TV
Main entrance untuk masuk 500 Yen.

ole-ole/souvenir
Untuk perbelanjaan souvenir pula itu bergantung dengan diri sendiri. Saya berhabis juga membeli dekat sini. keseluruhan dalam RM1800++   Berbaloi juga la membeli walaupun kena pejam mata tengok harga dia boleh tahan mahal.

@ Tokyo Tower, key chain untuk diri sendiri.
         @ Akihabara, payung transparent.
         @ Asakusa Sensoji Temple, key chain, magnet, 2 helai kimono kanak-kanak, t-shirt 4 helai, kipas
              tangan dan sweets
         @ Fujiku Museum,  2 anak patung doraemon & kiteretsu
         @ Daiso & Harajuku, 30 helai felt dan t-shirt sehelai
         @ Disneysea, t-shirt 5 helai dan magnet
         @ 7E Ueno, coklat 650
         @ Nippori Textile Town, japenese cotton 8 helai
         @ Haneda Airport, Royce coklat
         @ anak patung minnie & mickey mouse

Jumlah keseluruhan trip percutian saya ke Tokyo 4K+/-

Tokyo Day 4 - Keikarou @Chiba, Tokyo Camii @Yoyogi Uehara, Harajuku & Shibuya
Tokyo Day 5 ~ Nippori, Asakusa, Ueno, Shibuya, Nippori, Ueno, Haneda Airport

sawaNiLa said...

bestnye pi jepun...nanti kalau nak pi boleh refer kat sini :) insya' allah

Intan ~ Nur Azlina said...

memang best bercuti kat Jepun, ada rezeki saya memang nak ke sini lagi.

Anonymous said...

Saya br 4 bln blk mesia..before ni company anta keje di HQ di osaka..

Intan ~ Nur Azlina said...

bestnya dapat kerja sana, in sya allah pertengahan tahun ni akan ke osaka dan kyoto pula.