Friday, October 12, 2012

Tokyo Day 5 ~ Nippori, Asakusa, Ueno, Shibuya, Nippori, Ueno, Haneda Airport

Hari terakhir kami di Tokyo. Seawal pagi lagi kami dah bangun untuk teruskan aktiviti yang dirancang. Nak ikutkan kami akan ke Sky Tree. Last minute kami tukar rancangan ke Nippori Textile Town. Macam malas hendak naik sky tree, sebabnya duit tu boleh digunakan untuk beli barang. Lagi pun kami dah naik Tokyo Tower hari pertama sampai sini.

Nippori Textile Town, Nippori
8.30 pagi kami dah sampai  Nippori Textile Town siap bawa bekal pisang yang kita orang beli kat Lawson. Pisang je yang murah, uhukkk... buah lain mahal benar, tak tergamak nak beli. Tapi memandang kami sampai awal sangat, kedai-kedai dekat sini buka pukul 10pg rupanya. Takkan nak melangok kat situ je kan, harus la ke agenda seterusnya. tapi boleh pula perut kami buat hal, jenuh pula cari tandas. rupanya tandas dekat Nippori ni luar dari station. aiyar....

Asakusa
Dari Nippori kami patah balik ke Asakusa untuk beli ole-ole. banyak kedai dekat sini cuma kena pandai pilih je la. 1st round survey dulu barang-barang yang nak dibeli lepas mula membeli apa yang patut untuk dibawa balik.

Banyak juga la duit yang mengalir dekat sini. Maca biasa la, beli key chain, t-shirt, makanan dengan kimono. Paling murah key chain kat sini dalam 300 Yen. Tapi pilihan tak banyak macam harga 400 Yen. Kimono pula harga dia mula dari 3000 Yen untuk kanak-kanak. T-shirt harga dia kebanyakkan kedai jual 1000 Yen tapi kalau nasib baik dapat harga dalam 950 Yen. Kena pandai-pandai cari.

Ala-ala beca dekat Melaka. Tapi ni dorang tarik pakai tangan je tau. Bukan kayuh basikal. Mana tak hot dorang ni. hihihihiih. Kalau sapa ada budget, boleh la cuba naik.. kami mampu pandang je, sebab mahal la pula... walaupun teringin je nak naik...

dari Sensoji Temple boleh nampak Sky Tree

comel-comel belaka rupa makanan dekat sini. Nak makan pun macam sayang je. hihihi

Ueno
Lepas penat membeli, kami terus balik ke Ueno. Kemas semua barang, mandi dan solat. Rehat kejap lepas penat heret kaki.. phewww.. sebelum check out sempat lagi bergambar dengan baju yang dorang sediakan dalam almari. Tak salah baju tu untuk lelaki pakai tapi kami belasah je pakai untuk bergambar. hik hik.. jadi la kan... Lepas selesai urusan check out, kami tumpang letak luggage dekat receptionist. Sekurang-kurangnya jimat 500 Yen kalau letak dekat locker.

Johnny Family Club, Shibuya
Sesat barat kami cari Johnny Family Club. Sebenarnya tempat tu dekat je. Dari Shibuya station ambil pintu tempat Hachiko Statue kemudian melintas di street crossing yang sibuk itu. Jalan dia macam mendaki bukit, dalam 500 meter, sebelah kiri anda akan nampak 7E. Ikut lorong tersebut, sebelum sampai 7E sila toleh kanan. Nanti akan nampak tulisan Johnny Family Club, turun tangga ke basement B1. Sila la tengok apa yang menarik yang ada di situ. Saya masuk 5 minit lepas tu lepak dekat tangga sampai dorang habis membelek dekat dalam. dekat sejam juga dorang dekat dalam tu.

Nippori Textile Town, Nippori
Dari Shibuya kami sekali lagi ke Nippori Textile Town untuk mencari japanese cotton . Memandang awal-awal dah survey tempat, sampai je kami terus ke Tomato. Kedai di sini buka dari pukul 10 pg - 6 ptg. Boleh pula lupa nak ambik gambar sebab terus membelek kain-kain yang ada di kedai ni. Tomota ni bukan ada 1 kedai je, tak salah ada 3-4 kedai dekat jalan ni. Kami gi tomato yang hujung sekali, murah dan banyak pilihan.klik SINI kalau nak shopping secara online. Kalau kalau shopping kat sana lagi best, rambang mata.  Dah sakan membeli, jenuh pula nak bawa balik, penat la pula. macam-macam alasan kan kalau dah penat. hew hew... heret kaki lagi...

Station before Ueno, Uguisudani ke apa tah nama station tu & Ueno
Kami turun ke station ni sebab nak cari surau tapi tak jumpa. Dah la kepenatan, badan pula dah meleket... semuanya boleh mendatangkan amarah... huhuhuhuhu....

Kami duduk lama juga dekat sini, sudahnya kami gerak balik ke Ueno untuk ambil luggage dan bergerak ke Haneda Airport. kali ni bukan heret kaki je siap kena tarik luggage yang over berat. Jalan 10 minit boleh jadi 25 minit nak sampai ke Ueno Station, JR Line. Serius nangis dalam hati je la masa tu. Tu la, padan muka shopping kain beria lepas tu nak tarik bag pun dah tak larat.

Haneda Airport, Tokyo
Kami sampai je airport, terus cari tempat untuk solat dulu. Mula-mula nak mandi tapi restroom dekat sini penuh pula, sudahnya kami solat je dekat tempat nursing baby. Masing-masing cuak takut pak atau mak guard sini marah. Tapi alhamdulilla, dorang tolak pintu bilik.. tengok kiteorang solat pastu blah. Lama juga la kami duduk dalam tu siap berehat panjang untuk hilangkan penat. Lepas baru gerak ke departure untuk check in luggage dan ambil ambil boarding pass yang baru. Boarding pass yang aku print sesiap dari KL boleh hilang entah ke mana. Mana la aku tak cuak gila, pada hal tak da apa pun... boleh je minta ganti kat counter. hihihihih....

Sekali flight delay pula sejam, kami pun pusing-pusing cari makan dulu sekali kedai yang berani kami nak masuk penuh pula. Dah tu kami pusing-pusing airport, ambik gambar 4-5 keping, tengok permandangan malam di tingkat atas... dengan hari nak hujan nya...cari tempat makan yang lain tapi tak berani nak masuk sebab kehalalan agak was-was. sempat la masuk store dekat sini beli coklat sedap. Sudahnya ke lawson beli roti, yang lain makan sushi.

Naik flight pun sempat makan sandwish yang saya tempah awal-awal. Konon-konon lapar sangat tapi tak habis pun sandwish tu saya makan. Dah kenyang, nak menyembang pun tak boleh sebab semua duduk asing-asing. Kiri kanan saya semua orang jepun yang datang nak bercuti dekat tempat kita kot. Sudah tidur je la dalam flight kebetulan flight pun tengah malam. memang sedang elok kalau nak tidur pun.

Kapten sempat umumkan flight ni ambil masa 6 jam setengah ke lcct. wah laju kemain dia bawa kan, mungkin sebab flight delay lagi pun penerbangan malam agaknya. Alhamdulilla selamat sampai lcct. Belum sempat sampai rumah, adik saya dah memekak minta ole-ole.  saya lantingkan 2 helai t-shirt untuk dia dan tunangnya sekali. Kacau daun betul, nak ambil gambar pun tak sempat... hihihihi...

Sekian cerita percutian kami ke Tokyo hari tu. Jenuh nak habiskan entry ni. Niat di hati hendak menjejak kaki ke Osaka dan Kyoto pula lepas ni jika ada rezeki. Sambil jeling tengok tabung yang dah kosong... kena menabung balik la lepas ni.

ni bukan last entry, nanti kita borak-borak pasal budget dan ole-ole dari sini... bye. Nak gi putrajaya kejap sebelum gi office sat lagi....

1 comment:

cikgu zainal said...

entry yg menarik tentang lawatan ke tokyo. dapat membantu saya merancang percutian ke sana bulan depan :)